Australië deel 2

27 januari 2015 - Sydney, Australië

Dag mensjes van het goede leven!

Vanuit Fiji ging de reis terug naar Sydney. Wat ik nog in mijn laatste maand in Australië heb  gedaan zal ik jullie hieronder beschrijven.

Mijn vlucht vanuit Fiji kwam op 28-12-2014 aan in Sydney. Toen ik in mei 2014 mijn reis had gepland, had ik bewust geen hostel voor oud en nieuw in Sydney geboekt. De prijzen waren verdriedubbeld en je moest minimaal 7 to 10 nachten boeken. “Keump good”..haha. Het kwam ook goed…uiteindelijk. Ik had diverse mensen gevraagd of ze een slaapplekje vrij hadden. Omdat het natuurlijk al kortdag was, waren alle banken ook al “volgeboekt”. Ik stond op het punt om dan maar een auto te huren om in te slapen voor een aantal dagen toen ik een berichtje kreeg: iemand had nog ergens een slaapplekje voor me gevonden. Het was een woning met 5 Duitse kerels, ze hadden nog een bank voor me vrij…ideaal! Na een nachtje op het vliegveld doorgebracht te hebben (en bijna weggestuurd werd omdat ik geen vlucht voor de volgende dag had) ben ik naar de Duitsers gegaan. Het was niet het meest verzorgde huis, maar ach ik mocht natuurlijk niet klagen.

Oud en nieuw heb ik doorgebracht met een stel Nederlanders in de Botanic Gardens in Sydney. Vanuit hier had je perfect zicht op het Oprah Housen en the Harbour Bridge. Wel moest je al op tijd in de rij staan voor een goed plekje. Wij waren al ’s morgens om 6:00 uur vertrokken. We konden rond 11:00 uur de Botanic Gardens in. Het was een lange dag, maar het was het waard. Voordat het middernacht was, werden we nog vermaakt met een vliegtuigshow en een parade van boten, die met lampjes waren versierd. Het vuurwerk was super mooi, nog nooit zo’n vuurwerk gezien. Een feest na middernacht was niet meer van toepassing. Afgezien van het feit dat het overal super druk was, waren we ook moe van de lange dag. Maar ach: als je slechts één keer in je leven in Sydney bent met oud en nieuw dan moet je ook het vuurwerk in de haven gezien hebben. Check!

Vanuit het “Duitse huis” ben ik op 1 januari naar een luxer stekkie verhuist. De schoonouders van een Zweeds meisje gingen op vakantie en ik mocht mijn laatste nachtje bij hun vertoeven. Beste “hostel” ever! Ik had mijn eigen slaapkamer met een relaxte slaapbank, een heerlijke (!) douche, er was een tv room, een zwembad en ik kon mijn kleren een keer écht wassen. En dat allemaal voor nop!

De volgende dag ging ik met de Greyhound bus richting Melbourne. Tussendoor moesten we overnachten in Canberra. Het is de hoofdstad van Australië, maar niet echt waard om te bezoeken. Vond het geen mooie stad en er was niet veel te beleven. Maar goed dat het maar voor één nachtje was! Eenmaal aangekomen in Melbourne mijn hostel opgezocht. De kamer waarin ik terecht kwam grensde aan de straatkant. Door wegwerkzaamheden was er constant (ja ook ’s nachts) ontzettende herrie. Maar goed, je raakt er aan gewend.

In Melbourne had ik een “druk schema”. Diverse bekenden waren in de buurt, waarmee ik had afgesproken. Zo heb ik met o.a. Karin (oet Gr’voooors) afgesproken. Zij woonde al 4 maanden in Melbourne om te werken voordat ze ging reizen. Daarnaast heb ik nog twee tours vanuit Melbourne gedaan. De eerste was Phillip islands. Deze staat bekend om de Pinguïn parade. Totdat ik het zag, wist ik niet precies wat ik me erbij voor moest stellen. ’s Avonds na zonsondergang kwamen er tientallen (honderden?) pinguïns tevoorschijn uit de oceaan. Ze liepen letterlijk in een polonaise over het strand om hun baby’s te gaan voeden. Erg mooi om dit te zien! De andere tour ging naar Wilsons Promontory. Een mooie wandeldag in de Australische natuur.

Na enkele dagen in Melbourne was het tijd om te beginnen aan de Great Ocean Road. Hetgeen waarvoor ik eigenlijk deze kant op ben gereisd. Via Peter Pans (travel agency) had ik een 3-daagse tour geboekt. Uiteindelijk waren het eigenlijk maar 2 volle dagen. De derde dag was met name een lange rit naar Adelaide. We hadden erg geluk met het weer. De weersvoorspelling was niet al te best, maar de eerste 2 dagen hebben we prima (echt prima!) weer gehad. Ik denk dat als het weer niet zo goed is dat dan de Great Ocean Road ook niet zo mooi zou zijn. Het hoogtepunt van de tour was wel de zonsondergang bij de Twelve Apostles. Dit is een rotsformatie langs de kust.

In Adelaide heb ik niet zo heel veel spannends gedaan. Wel heb ik nog mijn laatste tour vanuit hier gedaan. Dit was een tour naar Kangaroo island. Een tweedaagse tour met veel wildlife en natuur. Ondanks dat  ik al heel wat wildlife heb gezien was het wel de moeite waard. We hadden ook nog gesandboard (is dit een woord?). Op een soort snowboard van een grote zandheuvel afglijden. Was overigens niet echt een succes…haha. Wel leuk om eens gedaan te hebben!

Vanuit Adelaide was het een lange busrit terug naar Sydney. ’s Morgens om 7:15 vertrokken en kwam ’s avonds om 21:30 aan in Sydney. Ingecheckt bij het Wake Up! Hostel. De plek waar het zo’n 5 maanden geleden begon, was nu het eindpunt geworden van mijn reis door Australië. De laatste dingen op mijn bucketlist heb ik nog af kunnen vinken in deze week. Zo ben ik afgelopen vrijdag naar een concert van the Passenger geweest. Ontzettend gaaf! Heb ook nog een foto en handtekening op mijn ukelele kunnen scoren! Blijft toch een goede muzikant zeg..

Het was echter vroeg dag de volgende morgen. Ik had namelijk een ticket gekocht voor de D-day documentaire in de grootste IMAX bioscoop ter wereld! Jaja, deze bevindt zich in Darling Harbour in Sydney. Dit moesten we toch even mee gepikt hebben. Huuuuuuuge!

’s Avonds ben ik nogmaals de Skytower op geweest. Omdat tijdens de eerste keer (in september) de camera van de organisatie het niet deed, had ik nog een vrijkaartje voor een andere keer. Ditmaal deed de camera het wel (vond de foto’s echter te duur :P). Maar mooi om Sydney nog eens van deze hoogte te bekijken.

Mijn laatste activiteit was een bezoekje brengen aan de Blue Mountains, een bekend national park bij Sydney. In plaats van een hop-on/hop-off bus te boeken ben ik met de trein gegaan en heb verder alles te voet afgelegd. Ik had de wandeling iets korter ingeschat, maar heb er desondanks toch erg van genoten..haha. Wel moet ik zeggen dat ik in vergelijking met de natuur in Nieuw-Zeeland de Blue Mountains zelf niet heel spectaculair vond. Eigenlijk bizar aangezien het wel echt een mooi stukje natuur is!

Anyway, de laatste avond in Australië is aangebroken. Morgenvroeg ga ik beginnen aan mijn Azië-avontuur voor 4 maandjes met als startpunt Bangkok. Daar zal ik Jip (oud-collega) treffen, die voor een tweetal weekjes mee zal reizen. Leuk om na een tijdje alleen gereisd te hebben wat gezelschap van het thuisfront te hebben! Heb ook erg veel zin om Azië te gaan verkennen. Heel iets anders dan hetgeen ik tot nu toe heb gezien. En uiteraard ook een stuk goedkoper..haha!

Groetjes!

Paul

PS: de foto's zijn ook helemaal bijgewerkt. Dus alles is nu up to date...jeeuuj!

1. Svenjaa:
    26 januari 2015
    Wowiee! Veel plezier in Bangkok, kan ik eindelijk zeggen daar ben ik ook geweest en dat was geweldig! <3
  2. Mam:
    Gooije vlucht no Bankok
    fijn effe enne bekende beej dich te hebbe.
    veul plezeer in Azië en ik hoap det ut is was se dich der vaan veur hes gesteld.
    pas goot op dichzelf.

Groetels
  3. Maikel van helden:
    26 januari 2015
    Hey pollie t giet ow allemoal goot af doa petje af vur ow kerl.
    Sucses doa beej dat klein volk en geniet dr va wa.

Grts maikel.
  4. Loes:
    Sjiek sjiek Pollie!!
    Hiel veul plezeer in Azië!!
    X Loes
  5. Jo Knippenberg:
    27 januari 2015
    Paul ,bedankt voor je schitterende verhaal.

Wat mooi zeg ,nog Gr.vorster verhalen te horen.
    Zo zie je maar...de wereld is klein.

Wens jou nog heel veel reisplezier.
  6. Mam:
    27 januari 2015
    Wauwwwwwwwwwwwwwwww Paul waat hesse prachtige foto"s toegevoegd,..............eindelijk genog wifi???
  7. Bart:
    28 januari 2015
    De foto's zien echt geweldig Paul!! Onvergaetelijk zon reis. Haopelijk ziede good aangekome in Azië, vinde daor d'n hônd neet in de pot en kunde sáme mit ow reisgezelschap wer wiër.

Groetjes, Bart
  8. Maria: