Fiji

17 januari 2015 - Adelaide, Australië

Bula! (zelfde als Kia Ora in Nieuw-Zeeland maar dan op zijn Fiji’s :P)

Na een 3,5 maand van reizen door Australië en Nieuw-Zeeland was het tijd voor een weekje ontspanning op Fiji! Samen met Paul (Engeland) zijn we vanuit het hostel op weg gegaan naar het vliegveld. Eenmaal op het vliegveld van Nadi (hoofdeiland van Fiji) aangekomen werden we hartelijk verwelkomd door een groepje muzikanten. Ze toverden al meteen een lach op mijn gezicht!
Voordat we onze weg naar het hostel gingen zoeken zijn we nog even langs de duty free shop gegaan om wat goedkope drank in te slaan.

Iedereen werd met busjes/taxi’s naar hun verblijven gebracht. Mijn shuttlebus was al terug gereden naar het hostel, omdat deze vol zat. Men zei dat deze wel zou terugkomen. De shuttlebus van Paul was ook al vertrokken, maar zou niet meer terugkeren. Uiteindelijk heeft Paul een taxi gepakt en zou ik wachten op mijn shuttlebus. Na een poosje gewacht te hebben, stond ik nog als enige te wachten. Niemand wist hoe laat en of de shuttlebus zeker zou terug keren. Toch maar een taxi gepakt…

In het hostel werd ik wederom hartelijk onthaald. Eén van de werknemers nam mijn backpack en begeleidde mij naar mijn kamer. Ongekend hoe vriendelijk en relaxed de mensen er zijn! Ik had met Paul bij mijn hostel afgesproken om nog even wat te drinken. Voordat we naar achter (lees: terras/strand) liepen werden we door twee locals uitgenodigd om deel te nemen aan een kavva-sessie. Kavva is een drankje dat bestaat uit gestampte boomwortel met water. Het smaakt zoals het klinkt: als vies water. Maar men zegt dat als je er veel van drinkt je een soort dronken wordt, maar je nog steeds wel weet wat je doet (zo is het mij uitgelegd..haha). Maar na twee kokosnoten met kavva had ik er wel genoeg van. Was wel tof om dit “ritueel” even mee te maken. Het terras aan het strand was echt super sjiek met fakkels, zwembad en van die rieten parasollen (jullie weten wel wat ik bedoel..). Aldaar nog een drankje gedaan.

De volgende dag gingen we met de ferry naar de eilanden. Paul had een iets ander pakket, bestaande uit andere eilanden. Onze wegen splitsen dus hier. Mijn eerste eiland was Manta Ray Island. Vanuit de grote ferry boot werden we opgehaald met kleinere bootjes om naar de eilanden te varen. Ook hier weer werden we hartelijk onthaald door een muzikale crew, geweldig toch! En ook hier weer kwam ik iemand tegen, waarmee ik in Nieuw-Zeeland een t ijdje heb gereisd. Haha, ja zelfs op een eiland midden in de oceaan kom je bekenden tegen! Het Manta Ray seizoen had zojuist plaats gemaakt voor het Caterpillar seizoen. Overal op het eiland vond je rupsen. Als ik zeg overal dan bedoel ik ook echt overal, beetje irritant wel! Buiten dit echt een super eiland! Goed eten en perfect om te relaxen (waarvoor Fiji ook bedoeld is). Ik heb wel iets van activiteiten gedaan: sunset tubing (op een rubber band achter een boot bier drinken..het is maar wat je actief noemt..haha) en vissen. Ik was de enige die een redelijk flinke Spaanse makreel had gevangen. ’s Avonds op mijn bordje zag hij er toch iets anders uit..haha. Dezelfde avond was er nog een Toga-party georganiseerd. Iedereen had zijn dekbedovertrek van het bed getrokken en klaar was de outfit van deze feestavond!

Na ook een afscheidslied door de crew vervolgde ik mijn weg naar het volgende eiland: Korovou.
Vrijwel direct na aankomst vond mijn eerste activiteit plaats. De kookles was erg interessant, alleen was het interactieve aspect iets minder dan verwacht. Verder erg relaxed om ’s morgens wakker te worden en vervolgens de hele dag in de hangmat aan het strand door te brengen. Living the goodlife! Het amusementsgehalte was ook voldoende aanwezig! Een crabrace, een heus vuurspektakel en een kampvuur als toetje! Tijdens kerstavond hebben we mogen genieten van een avond vol dans en muziek, opgevoerd door de crew. Was trouwens wel raar om zo kerst door te brengen. Het echte kerstgevoel ontbrak wel…

Het laatste eiland was Safe Landing. Ook dit eiland was wederom prima! Eén van de hoogtepunten was het snorkelen bij Blue Lagoon. Geweldig om tijdens het voeren van de vissen ertussenin te snorkelen. Een ander hoogtepunt (of dieptepunt..het is maar hoe je het wilt noemen) was een bezoek aan het lokale dorpje. Samen met een crewlid ben ik een kijkje gaan nemen. Hij nam me mee naar zijn eigen huisje. Samen met zijn moeder en broertje hebben we aldaar thee gedronken. Ook werd ik uitgenodigd om bij de chief op bezoek te gaan. Als bezoeker kreeg ik ook een roze doek omgewikkeld. Het was niet toegestaan om met korte broek het huis van de chief te betreden. Ook de jongen, die mij rondleidde, deed een doek om. Het was erg interessant om een kijkje bij hun te nemen. Tegelijkertijd voelde ik me erg schuldig. Ik liep er met mijn dure camera rond en zag tegelijkertijd de armoede waar zij in leven. Er waren veel ziektes en hygiëne ontbrak totaal. Ik was serieus een beetje in shock hiervan. Het was wel mooi om te zien hoe positief en vrolijk de mensen zijn, waarschijnlijk weten ze ook gewoon niet beter. Ik was echter blij toen ik weer terug bij het resort was. Het was goed om een kijkje te nemen, maar het heeft me wel met beide benen op de grond gezet.

Op de laatste avond in Nadi hebben we met zijn allen een hapje gegeten en gedronken. Fiji zat er alweer op! Het duurde iets meer dan een week, maar omdat ik in deze tijd 3 eilanden buiten Nadi heb bezocht, is het toch vrij snel gegaan! De vlucht voor Sydney stond alweer gereed.

Ik heb deze keer het verhaaltje kunnen beperken..haha. Zal het proberen het zo te houden.

Groetsels!

Paul

PS: heb al eerder gemeld dat ik foto’s zou plaatsen. Ga mijn best doen om dit zsm in orde te maken (A)

1. Mam:
    17 januari 2015
    Moei verhaaltje wer Paul.
    Effe chillen effe fiji time ha ha.
    Ik ken mich hiel goot veurstelle det ut zeen vaan de andere kant vaan de medaille veul indruk maakte en zelfs soms pienlijk waas.
    De wets det ut der is ma aas se met de neus op de feite gedrukt wurs zul se ut ok nooit mier vergete.

Gelukkig effe tied gehad um beej te komme.
    Gooie reis nor Sydney.

Raar um det te zegge ha ha de bis inmiddels wer bijna drie weke doa.

Paul loot ut dich goot goan en pas goot op dichzelf.

groetels terug vaan dien mam
  2. Suus:
    Haa Pollie,

weer een mooi verhaal en inderdaad weer heel wat wijzer geworden!!Wat heb je nog met oud/nieuwjaar gedaan?
    geniet er van xx
  3. Anouk:
    Hi Paul,
    Erg leuk um te leazen! Zoe te leaze geniete dr met volle teugen vaan :)
    Maak dr nog een geweldige reis vaan!
    Groetjes Anouk
  4. Oma 16--2:
    Ha Paul
    daar ben ik weer met mijn goed gedrag hopelijk gaatt nu alles geod heb jouw brief gelezen weer veel beleeft kun jij je nog hier in dit kleine landje straks nog well wennen ,want het is toch een heel groot verschil hier met daar Paul ik stop er mee ga rustig door geniet er van hou je goed en tot de volgende keer oma
  5. Oma 16--2:
    17 januari 2015
    ha Paul ik heb jou brief weer gelezen was weer de moeite waard het gaat je daar gelukkig goed alles is toch echt heel anders als hier in dit kikker landje als jij je straks nog maar kunt wennen hier Paul hou je taai denk goed aan je zelf en tot de volgende keer maar weer
    oma
  6. Pieta Keijsers:
    17 januari 2015
    Ha Paul, wat weer een indrukken allemaal, die neemt niemand je meer af.Geniet ze nog , leg alles vast in beeld,gevoel en vergeet niet regelmatig iets op te schrijven,al dan niet met ons te delen....hoije wah
    Groetjes Pieta
  7. Marian:
    19 januari 2015
    Hoi Paul,

Weer een interessant verhaal. Lekker even tijd om te relaxen en toch nog wat te zien. Ja, je ziet dat het ook anders kan, wij hebben het zo slecht nog niet. Maar net wat jij schrijft, zij weten misschien niet beter en zijn zo heel tevreden. Nu weer succes met het vervolg van de reis. Geniet er lekker van en van mij mogen de verhalen best wel langer zijn :) leuk om te lezen. grt Marian.
  8. Bart:
    19 januari 2015
    Pollie!

Daat zal 'n hiël indruk hebbe achtergelaote in 't lokale dörpke op Safe Landing. Daor zulde wál genne selfie hebbe gemákt. Má Fiji zál ow hielemaol tot 'zen' hebbe gebrocht! Via Google reis ik af en toe mej, má de pletjes leege d'r neet um. Bin beneejd naor de pletjes die ge zelluf geschaote haet.

Haije wah!
  9. Maria:
    23 januari 2015
    Mooi verhaaltje weer, ik blijf het zeggen wat ben jij straks een ervaring rijker dat allemaal met eigen ogen te zien, fijne reis verder en groetjes
  10. Oma 16--2:
    29 januari 2015
    Fijn dat je weer wat heb laten horen Paul en dat alles goed is weer een mooie brief het gaat je goed houw je taai en veel succes oma