Thailand

12 februari 2015 - Bangkok, Thailand

Ola,

Het was tijd om een geheel nieuwe wereld te verkennen. Waar Australië en Nieuw-Zeeland aardig “westers” zijn, is Azië echt een andere wereld. Andere normen en waarden en ook de taal is vaak een struikelblok voor de mensen aldaar. Soms heb je aardig wat geduld nodig om duidelijk te maken wat je bedoelt..haha. Maar laat ik bij het begin beginnen voordat ik op de zaken vooruit loop.

Mijn vlucht van Sydney naar Bangkok was in vergelijking met de laatste wel weer een stuk langer. Toen ik op het vliegveld van Bangkok aankwam, was oud-collega Jip al aan het wachten. Zijn vlucht landde een aantal uren eerder al. Leuk om hem weer te zien en dat nota bene in Bangkok!
We hadden het eerste hostel al geboekt. Met de taxi zijn we erheen gereden. We werden meteen geconfronteerd met het nadeel van toerisme in Bangkok. Bij alles moet je afdingen anders betaal je de hoofdprijs. Volgens mij betaal je als toerist altijd te veel, maar het is nog altijd beter dan heel veel te veel betalen..haha. Voor 550 baht (ongeveer 15 euro..veel te veel dus voor Thaise begrippen :P) zijn we naar het hostel gebracht.

Het hostel stond goed aangeschreven en zag er ook prima uit. Het lag vlak naast Koh San Road. Dit is de bekendste plek in wat Bangkok voor wat betreft barretjes en dergelijke. Het zag er ontzettend sfeervol uit met overal lampjes, versiersels en live-muziek. Maar de hele straat stond ook vol met markt- en eetkraampjes. De mensen proberen je steeds van alles aan te smeren, wat af en toe wel irritant werd. Al wandelend door Koh San Road hebben we een aantal biertjes genuttigd, de avond sloten we af bij een lokaal barretje. Oja, ik had een groot deel van mijn kleren in Sydney achtergelaten dus heb ook meteen wat nieuwe kleren gekocht op de markt (uiteraard cheap..).

De volgende dag merkten we dat op de een of andere manier de Thaise biertjes toch wel aardig binnen komen..haha. Beide hadden we een behoorlijke kater. We wilden voor het gemak nog een nachtje bijboeken in het hostel, maar deze was helaas vol. We zijn de weg overgestoken naar Villa Cha Cha. Zoals de naam al aangeeft was het iets luxer dan een hostel maar je moet in Thailand wel heel gek doen wil je het echt duur maken. Moet ook wel zeggen dat de bedden ontzettend lekker lagen!

Na een aantal tempels bezichtigd te hebben en het lokale eten, Pad Thai, geprobeerd te hebben zijn we met de nachttrein naar Chiang Mai vertrokken. Om 20:00 uur werd op het station nog het volkslied gespeeld, waarbij iedereen moest staan. Dit typeert het chauvinisme van Thailand. Overal zie je Thaise vlaggen en afbeeldingen van de koning. Beetje overdreven als je het mij vraagt maar goed. Verder prima geslapen in de treinbedjes! Grappig ook om alle conducteurs en treinpersoneel in strakke pakjes rond te zien lopen. Het lijken net militairen die hun DT (sjieke pak) aan hebben.

Eenmaal aangekomen in Chiang Mai leek het wel of de pers ons stond op te wachten. Een horde van taxichauffeurs die hun diensten wilde aanbieden (lees: opdringen). Na wat afdingen zijn we voor een redelijke prijs naar het centrum gebracht.

Hoogtepunt van Chiang Mai was het bezoek aan de Elephant Sanctuary. Hier verblijven olifanten die gered zijn van hun “eerdere baantjes”. Ze werden bijvoorbeeld gebruikt voor ritjes met toeristen, waarbij ze vaak slecht behandeld worden. Ze worden met stokken geslagen en met kettingen vastgezet. Om deze redenen hebben wij ook bewust gekozen om niet op olifanten te rijden, maar ze te bezoeken in het Elephant Sanctuary. Erg bijzonder om ze zo vrij te zien! We hebben een modderbad met ze genomen en gewassen in een waterpoel aan de voet van een waterval..echt super mooi!

Na 762 bochten kwamen we met een busje aan in onze volgende bestemming: Pai. Hier hadden we echt een dik resort geboekt, gewoon omdat het kan! Na alle eerdere hostels was dit wel even lekker en zoals ik al eerder zei is het gezien de prijzen in Thailand ook prima te doen!
De kamers grensden aan een groot zwembad met aan elke vlonder een eigen bootje om er op rond te varen..haha! Bad en douche bevonden zich in een buitenbadkamer. Het aantal muggen was helaas iets minder..

In Pai hebben we een scooter gehuurd en vrijwel alle bezienswaardigheden in Pai bekeken. Super chill om met zo’n scootertje rond te crossen door Pai! Pai is echt een relaxed plaatsje in vergelijking met bijvoorbeeld Bangkok.

Vanuit Pai zijn we met een binnenlandse vlucht naar Krabi gevlogen. Dit is een plaatsje in het Zuiden van Thailand. Ook hier hebben we weer een scootertje gehuurd om o.a. de Huay Toh Waterfall te bezoeken. Alleen wisten we van te voren niet dat hier ook een royaal steile klim aan vooraf zou gaan..haha. Al met al een goede workout, dus een plons in de waterval/poel was een aangename beloning!

Voor de volgende dag hadden we een tour gepland om 7 eilanden nabij Krabi te bezoeken. Met een longtailboot werden we van de ene naar de andere plek gebracht. Het is lastig om de schoonheid van Nieuw-Zeeland en Fiji te evenaren, maar het kwam toch aardig in de buurt moet ik zeggen! In de ochtend was het weer perfect, in de middag iets minder. We hebben gesnorkeld bij dag (diverse vissoorten gespot) en bij avond (de plankton geeft dan licht in het water). Als afsluiter hadden we een bbq met wederom een vuurshow. Soortgelijk aan die van Fiji, maar dan toch ietsjes beter..haha. De terugweg was trouwens in vergelijking met de heenweg wel een uitdaging. Op de heenweg konden we genieten van een heerlijk zonnetje. Op de terugweg werden we volledig doorweekt door opspattend water. Nee niet een klein beetje, maar echt royaal. (Had ik toch maar eerder de drybags bij de Kathmandu meegenomen..). Gelukkig geen schade aan materiaal wat in de tassen zat.

Vanuit Krabi vervolgden we onze reis naar Koh Tao. Eén van de eilandjes aan de oostzijde van Thailand. We hadden niet echt zin om ver te lopen naar een geschikt hostel/guesthouse. De meeste zaten vol en de eerste de beste die beschikbaar was, wilden we eigenlijk nemen. Uiteindelijk besloten om toch nog even verder te kijken, omdat de ligging niet ideaal was en de kamer ook niet echt hetgeen wat je voor de prijs zou verwachten. Maar goed dat we door zijn gelopen. We kamen uiteindelijk bij een stukje Koh Tao met allemaal gezellig barretjes en hebben uiteindelijk de laatste kamer in een resort weten te bemachtigen. Aan de overkant van de weg zat een restaurantje van het resort dat aan het strand lag. Ideaal! We hebben ’s avonds even de omgeving verkend, maar overal op het strand bij de barretjes werden vuurshows opgevoerd..waren echt goeie bij!

We hadden besloten om niet al te lang op Koh Tao te blijven, zodat we iets langer bij Koh Phangan konden blijven. Dit is het volgende eiland, waar ook de bekende Full Moon Party plaats vindt. Helaas hebben we deze gemist, maar we waren er zeker van dat er ook daar buiten wel een feestje gemaakt kon worden. We hadden een resort geboekt op Sunset beach. We dachten dat dit midden in een uitgaansgebied lag. Het was er echter verdacht rustig. Wellicht hadden we nog iets verder door naar het andere strand moeten lopen, maar daar hadden weg geen zin in..haha. We hebben twee dagen heerlijk gechilled bij het resort en genoten van een Thaise massage aan het strand. Heerlijk rustgevend!

Onze missie in Thailand was om een pak op maat te laten maken. Iets wat we natuurlijk niet konden skippen. We zijn vanuit Koh Phangan via Koh Samui teruggevlogen naar Bangkok. We hadden al een goeie tailor op het oog. We zijn er langs gegaan, de knoop doorgehakt en een pak laten opmeten. We moesten hiervoor nog een 2 keer terug voordat het echt helemaal klaar was, maar dan heb je ook wat! In Bangkok zaten we trouwens in een prima hostel voor maar 5 euro per nacht. Hier hebben we ook nog een drietal meiden van Fiji weer getroffen, gezellig!

We hebben onder andere nog het Grand Palace bezichtigd (we hadden hier helaas wat hogere verwachtingen van..) en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van Jip. De 2,5 week zijn wederom voorbij gevlogen, maar het was zeker de moeite waard! In korte tijd veel gezien en gedaan.

Thailand: een land met naar mijn mening grote contrasten. We hebben enorme krottewijken gezien met armoede en viezigheid, maar ook veel rijkdom met sjieke gebouwen. Iedereen zei dat de mensen en er ontzettend aardig waren. Ook hierin moet naar mijn mening onderscheid gemaakt worden: zolang de mensen geen geld van je willen zijn ze hartstikke aardig. Ik ben toch al snel achterdochtig, omdat iedereen waarschuwt voor corruptie en oplichting. Maar zolang je je gezondboerenverstand gebruikt komt het allemaal goed!

Tot zover.

Groetjes,

Paul

1. Mam:
    15 februari 2015
    Hé hé waat en verhaal Paul,
    waat en belefenis.
    Gelukkig det de letste twieje weeke same met Jip ware,
    anders waare die dich nog lang gevalle.
    Mar waat en afsloeting um eindelik met carnaval thoes te zien.
    Knap gedoon Paul,.............
    noa de carnaval effe dien hersekamertjes recette............
    Ik bin zoë bliej des se thoes bis,
    ut waas veur mich ok lang genog!!
  2. Jip:
    16 februari 2015
    Ik had het niet beter kunnen omschrijven Paul!